Minicruise til Gdansk med udflugt til Malbork

Den 7/5 - 11/5-2012

Turoplægget var:
Vi tager med Vindrose Rejser på minicruise til den gamle Hansestad Danzig i Østpreussen, nuværende Gdansk i Polen og har en heldagstur til den gamle middelalderborg Marienburg (nu Malbork), der er grundlagt i 12-1300 årene af den Tyske Ridderorden. Borgen er næsten ufattelig stor og har et enestående ravmuseum. Der er mulighed for at besøge museet på skibsværftet på egen hånd.
Med i prisen har vi:
* 5 dage og 4 overnatninger
* Bus Kbh-Karlskrona t/r, bus i Polen, guide med på hele turen
* Færge Karlskrona-Gdynia t/r med kahyt, morgenmad, aftenbuffet incl drikkevarer (ad libitum)
* 2 overnatninger på hotel i Gdansk med ½-pension
* Byrundtur i Gdansk m. guide
* Entré og rundvisning på Malbork samt frokost
* Max 48 deltagere

Referat:
Vi fik kun 18 tilmeldinger til turen. Da vi ikke på forhånd havde klarlagt, hvad minimumsantallet skulle være, for at turprisen kunne holdes, stod vi nu i den situation, om vi skulle aflyse turen, om vi skulle bede deltagerne indbetale en del mere, eller om vi kunne spare på et eller andet.
Valget blev, at vi sparede på luksusbussen til 50 pers. og i stedet fik en lille 20-pers. bus. Den var ikke beregnet til langtur, så der var ingen toilet og benpladsen var lidt snæver, for de store og langbenede. Til gengæld var de enkelte kørestrækninger ikke over to timer, så vi mente, at det nok gik an.

Mandag den 7. maj,
mødtes 18 forventningsfulde deltagere ved DGI-Byen Tietgensgade/Ingerslevsgade med guiden Per Ole fra Vindrose (kaldet PO) og bussen fra Besa-Trans med Flemming som chauffør. Ja, det var så lige nøjagtig 20 pladser!
Bussen havde en fin bagagetrailer på, så den fik vi hurtigt læsset.

Kl. 15.00 kørte vi fra Ingerslevsgade mod Amagermotorvejen og Karlskrona i Sverige.
Der blev gjort holdt ved Ekerödsrasten i Hörby, hvor vi havde tid til en kop kaffe m.v.
"Chaufføren gi'r en omgang". Det gik så raskt derudad, så han nåede at passere (for grønt) den vej, vi skulle være drejet ned ad mod færgen.
Kl. 19.00 var vi vel fremme ved færgelejet, hvor M/F Spirit fra Stena Line skulle sejle os over Østersøen.
Ærgerligt, at bussen ikke måtte køre ombord med os, så vi måtte have bagagen ud og selv gå ombord.
Efterhånden som vi havde installeret os i vores kahytter, mødtes vi i baren og nød afsejlingen i aftensolen.
Kl. 20.00 var det tid til middagen i restauranten, buffet med mange forskellige sager samt drikkevarer ad libitum.
(sørgeligt, at restauranten lukkede kl. 22, så var det slut med - ad libitum).
Efter spisningen brød vi op i smågrupper, nogle gik på shopping og sightseeing på skibet, nogle gik i kahytterne, andre til baren og nogle til natklubben, hvor der var musik og dans.

Tirsdag den 8. maj
Vi står op til dejligt solskin og morgenmaden indtages ombord på skibet.
Kl. 8 er færgen fremme ved Gdynia (havnebyen lidt nord for Gdansk). Her må vi også selv spadsere fra borde med vores bagage og vente på at Flemming med bussen også er kommet i land.
Vel inde i bussen kører vi mod Gdansk, mens guiden PO fortæller lidt om Polen, Gdynia, Gdansk og hvad vi ellers passerer af interessante ting på vejen, vi følger landevejen ind, det svarer til vores "Strandvejen". Vi passerer det store stadion og der er bannere alle vegne --- her skal jo være EM i fodbold!
Vi kommer forbi Lenin Skibsværftet og mindesmærket for de værftsarbejdere, der omkom under opstanden i 1970.
Vi bliver kørt ind til et hotel midt i byen (ikke hvor vi skal bo), men her mødes vi med den polske guide Olga, som tager os på rundtur i den gamle bydel, mens bussen (med vores bagage) kører til det hotel, hvor vi skal bo.

Olga snakker dansk/norsk, tydeligt og er nem at forstå. Hun var en rigtig god guide.
På turen rundt får vi set og hørt om:
* lidt om Gdansk, der regnes for grundlagt i 997, hvor befolkningen bliver døbt. I 1300-tallet bliver byen erobret af De Tyske Riddere og indgår i Hanseforbundet. I 1454 gør befolkningen oprør og byen bliver igen en del af Polen, indtil Polens deling efter Napoleonskrigene, hvor byen kommer under tysk/preussisk herredømme. Efter 1. Verdenskrig bliver byen en fristat under Folkeforbundet og kaldes Danzig. Byen erobres igen i 1939 af Hitler og efter afslutningen af 2. Verdenskrig kommer Polen under russisk overherredømme. Skibsværftet danner rammen om flere oprør og dannelsen af den frie fagforening Solidaritet med Lech Walesa i spidsen, der fører til den store frihedsbevægelse, som ender med Polens frigørelse i 1989 (og Berlinmurens fald).
* vi passerer området, hvor den ældste del af byen lå, man har kun genopbygget rådhuset (1587-1595) fra denne bydel
* det store vandmøllekompleks på begge sider af vejen stammer fra 1300-tallet. Der var 18 vandhjul hver på 5 m i diameter og møllebygningen rummede både mølle, lager og bageri, nu er der galleri og indkøbscenter i bygningen
* af den gamle middelalderbefæstning er det 8-kantede vagttårn stadig intakt
* forbi den store markedshal (sjovt som den ligner, den vi så, da vi var i Stockholm, de er nok bygget i samme periode i sidste halvdel af 1800-tallet)
* Mariakirken, en af verdens største murstenskirker 105 m lang og 68 m bred, kan rumme 25.000 personer på een gang. Det tog 160 år at bygge den, fra 1342 til 1502. Den har været udsat for en del brande og skader gennem årene især efter 2. Verdenskrig, hvilket var beskrevet ved tegninger, malerier og fotos i kirken. Efter genopbygningen kom kirken på UNESCO's verdensarvsliste, og blev derefter hærget af en ny brand i 2010, så det var en noget ødelagt kirke vi beså.
* Sankt Nikolaj Kirke fra det 12. årh. er en meget overdådig udsmykket katolsk kirke, hører til dominikanerordenen, undgik ødelæggelser under krigen
* herefter bevæger vi os gennem nogle smågader, mens vi betragter de genopbyggede huse i original byggestil bl.a. Tøjhuset/Arsenalet side om side med nyere huse
* vi kommer til den såkaldte "Kongevej", der begynder med "Den Høje Port" i vestenden og omfatter også strækningerne "Lange gade" og "Lange marked" og slutter ved "Den Grønne Port" i østenden mod havnen. Den Høje Port (fra ca. 1575) var en del af byens befæstning og var i flere århundreder hovedindkørslen til byen.
* vi får et kig til "Det kongelige Kapel", en smuk barokbygning fra ca. 1680 opført på kongens initiativ til katolikkerne i byen, da protestanterne på det tidspunkt var dominerende.
* på Kongevejen ligger også "Den Gyldne Port", mellem Den Gyldne Port og Den Høje Port kigger vi på Fængselstårnet og Torturkammeret, hvor bøddelen boede. Bygningerne er fra begyndelsen af 1500-tallet og lå her i byens udkant ved befæstningen.
* Den Gyldne Port er en renæssancebygning fra begyndelsen af 1600-tallet, på toppen af bygningen står 4 skulpturer, der symboliserer de fire borgerdyder: Besindighed, Retfærdighed, Fromhed og Enighed.
* vi går igennem Den Gyldne Port, hvor der inde i porten er billeder af hvordan byen så ud i maj 1945, stort set kun rygende ruinhobe, og nu kan vi kigge ned ad Lange Gade, hvor smukt den tager sig ud efter genopbygningen, der er gjort efter de originale tegninger.
* undervejs passerer vi et hus, hvor Dannebrog vajer ved hoveddøren og huset bærer Chr. IV's monogram, vi når dog ikke at finde ud af sammenhængen
* for enden af Lange Gade ligger rådhuset, der oprindelig blev bygget i 1400-tallet. Genopbygningen efter krigen var afsluttet i 1970, nu huser det "Byhistorisk Museum"
* ved rådhuset begynder Lange Marked og her står Neptun springvandet. Neptun syboliserer byens forbindelse med havet og den er blevet byens vartegn
* lige ved Neptun springvandet ligger Artus-gården, som var mødested for byens førsteborgere, facaden stammer fra 1477 og den pompøse indgangsportal er smykket med kongeportrætter.
* her i Lange Gade og Lange Marked boede de rige og betydende, hvilket ses på de mange flotte borgerhuse, med rigt udsmykkede og dekorerede facader og skulpturer på toppen (de 4 borgerdyder går igen flere steder).
* næsten forenden af gaden kommer vi ind i en smykkebutik, hvor der demonstreres, hvorledes man kender forskel på ægte og falsk rav. Formålet var sikkert også, at vi skulle fristes til at købe nogle ravsmykker. Der var virkelig også mange smukke ting, det var nemt at blive fristet.
* herefter kommer vi igennem "Den Grønne Port" og står nu ved havnekajen ved floden Motlawa, vi går ud på broen over floden kaldet "Den Grønne Bro" og kigger på havnefronten med et livligt liv, flere spisesteder og barer, både til tursejlads og mod den gamle mastekran fra 1444,
vi spadserer over broen mod Krudttårnet, lige inden drejer vi til højre og er fremme ved vores hotel.
* her slutter rundturen, Olga tager afsked med os

Vi bor på Novotel Centrum, 200 m fra den gamle bymidte. PO og Flemming er klar med bagage og indkvartering. Herefter er dagen til egen disposition.
Vi drysser ud i byen i smågrupper, for at se nærmere på noget af det, vi har hørt om, men også på jagt efter interessante spisesteder til frokost og "en kop øl". Der var rigtig meget godt polsk øl! Sjovt som vi stødte på hinanden her og der rundt i den gamle bydel.
Kl. 19.00 var vi alle samlet i hotellets restaurant til middag.
Efter middagen samledes vi i foyeren/baren til hyggeligt samvær, dog skulle Flemming og PO lige "vækkes", når vi skulle skåle, de fulgte nemlig med i fodbolden på TV-et.

Onsdag den 9. maj
Kl. 10.00 kører vi ud for at se det kæmpemæssige borgkompleks fra middelalderen "Marienburg/Malbork", 40-50 km sydøst for Gdansk.
Vi får også lidt ekstrakørsel i dag. Der er kommet nye veje og ændret vejføring, så virkeligheden stemmer ikke overens med chaufførens GPS, vi følger vejskiltene og kommer fint frem til stedet. Det er et imponerende syn. Vi bliver sat af på en P-plads ved flodbredden overfor, herfra er der en gangbro over flodet Nogat til borgen.
Borgen er anlagt i 1274 af Den Tyske Orden, en korsridderorden. Borgen består af en indre højborg fra 1200-tallet og en midterborg og en forborg fra 1300-tallet. Borgen er reelt et befæstet kloster, og er den største fæstning opført i mursten i middelalderens Europa. Hele borgkomplekset er på ca. 20 ha. Borgen er også optaget på UNESCO's verdensarvs liste.
Der er stærke mure og voldgrave med vindebroer mellem de forskellige borgafsnit. Kom man udefra og skulle ind til hovedborgen/højborgen måtte man passere 14 porte, 4 vindebroer og 3 faldgitre.

Vi kommer ind i forgården, hvor vi skal møde vores specielle borgguide, hun er desværre ikke dansktalende, så rundvisningen foregår på engelsk.
Vi starter i forgården/forborgen, hvor der i middelalderen lå et helt landsby samfund indenfor murene, med alt hvad ridderordenen behøvede af arbejdere og håndværkere, stalde, lagre og værksteder samt handel. Nu er her igen liv med alt, hvad der hører sig til af et turist sted.
For at komme ind i mellemborgen skal vi først over en vindebro, i portbygningen skal vi under et faldgitter, så ind i en portkorridor med skydeskår og nok et faldgitter før vi når den store dobbeltport, der heldigvis står åben til os.
Hvis vi nu ikke havde betalt entré, mon vi så skulle have været igennem den ekstra lille døråbning i den ene port, hvor man nærmest skulle kravle igennem og måske miste hovedet inden man kom helt ind?
I mellemborgen havde ordenens Højmester sin bolig, her var bygninger til gæster, hospital, møde- og festsale, badstue og varmeforsyning.
I inderborgen, Højborgen, boede ridderne og her var kirken samt livsvigtige funktioner som brønd og møller. Her så vi også "det allerhelligste", ude i toppen af et tårn for enden af en lang gang lå toiletsalen, med flere pladser og frit hul/fald ned til bunden (voldgraven).
I mellemborgen ligger ravmuseet, hvor vi så på de fantastiske smykker og nyttegenstande, der er forarbejdet af rav, mange af dem er flere hundrede år gamle.
Guiden havde virkelig meget at fortælle, og hun ville gerne have fortsat, men rundvisningen var sat til 2 timer og vi havde reserveret til frokost.

Kl. 13.00 går vi ned i kælderen i en af bygningerne i mellemborgen, her ligger restaurant Gothic, hvor vi fik en dejlig 3-retters menu med lokale retter, forretten var Zur - traditionel polsk suppe med pølse, æg og timian (serveret i et stort udhulet brød med låg), hovedretten var svinekam i jægersauce med boghvede og rødbeder og til dessert fik vi æblekage med is. Det smagte rigtig godt og var veltillavet, der var bare temmelig meget, det kneb for mange af os at spise op.
Efter spisningen har vi ca en times tid til selv at gå rundt og se mere og andet af borgen, måske købe noget, der var en hel del turistboder med salg af legetøj, souvenir, postkort, bøger, DVD, husflid og andet godt samt flere små serveringssteder, is- og pølseboder mm.
Kl. 16.30 hentede Flemming os, han havde fået kørt bussen ind i forgården til os. Så gik det stille og roligt hjem til hotellet --- bortset lige fra --- en lille ekstratur, det var lige det med motorvejs ind- og udfletninger, hvilken en, var nu lige vi skulle have? Nåh, det skulle have været den, vi lige kørte forbi.
Kl. 19.00 var middagen atter klar til os på hotellet.
Vi drøftede morgendagen, som var planlagt til fri disposition. Der var mulighed for at komme på Lenin Skibsværftet med museet for Solidaritet. PO nævnte, at der også lå en koncentrationslejr i nærheden. Der var bred enighed om KZ-lejren næste dag.

Torsdag den 10. maj
Efter morgenmaden pakker vi af og forlader hotellet, bagagen kommer i traileren og ved 11-tiden sætter vi kursen mod KZ-lejren Stutthof, der ligger ca 35 km øst for Gdansk.
Også idag kom vi på ekstra sightseeing, det var dog hverken Flemmings eller GPS's skyld, der var vejarbejder, så vejen var simpelthen lukket. Vi måtte følge omkørselsskiltene og kom ud ad små veje i det flade kystlandskab, der var gennemskåret af mange små kanaler. Vi så mange storke og storkereder med unger på turen.
Vi kommer fint frem til lejren. Det er kun en mindre del af lejren og nogle få barakker, der er bevaret. Der er gode plancher rundt omkring, som beskriver forholdene i lejren og gode beskrivelser i udstillingerne. Det var ikke den mest behagelige følelse at gå igennem "Dødens Port", det maner til stilhed og eftertanke. Vi bruger en times tid i lejren, så sætter vi atter kursen mod Gdansk.
På tilbagevejen følger vi kystvejen og kommer til en lille badeby, som guiden kendte og anbefalede, her gør vi holdt for frokost og tager lige et vue ud over stranden og Østersøen.
Herefter fortsætter vi ad kystvejen og kommer til floden Wisla, hvor vi bliver færget over på en noget speciel trækfærge, faktisk er det nærmest en pram med en slæbebåd ved siden af. Uheldigvis var denne færge ikke gratis, så vi måtte skillinge sammen til en "busbillet". Vel ovre på den anden side fortsættes af de små kystveje og på et tidspunkt skal vi over en pontonbro, den er noget ujævn og det hopper godt i bussen, men så er vi også tilbage på de bredere veje og lidt senere på motorvejen udenom Gdansk.
Undervejs gør vi ophold ved et meget stort nyt indkøbscenter, hvor vi får et par timer til vores rådighed, inden vi fortsætter mod færgen i Gdynia.
Kl. 19.00 er der ombordstigning/ombordkørsel, men også denne gang skal vi gå ombord.
Kl. 20.00 er buffeten klar til os, og igen med drikkevarer ad libitum (men altså kun til kl. 22).
Det har været en lang og begivenhedsrig dag, så ikke alle orker at snuppe en godnatdrink i natklubben.

Fredag den 11. maj
Kl. 9 ankommer færgen til Karlskrona, vi går i land og venter lige på Flemming og bussen.
Så går det støt hjemad mod København, dog gør vi lige holdt ved et stort supermarked undervejs i Sverige, her kan vi handle lidt og stille den lille sult.
Omkring kl 13 er vi vel tilbage ved DGI-byen.

Det var nogle dejlige dage. Faktisk var det rart kun at være sådan en lille gruppe, det var meget nemmere at komme til at snakke med alle.