2016_arrangementer

2016 arrangementer

Her er listen over vores arrangementer afholdt i 2016.

Ved at klikke på arrangementsnavnet i listen kommer du direkte til det sted på siden, hvor det pågældende arrangement er beskrevet.

Biografdag

Mandag den 18. januar 2016 kl. 10.00

I Valby Kino, Gammel Jernbanevej 36-40, 2500 Valby.

Der er 5-10 min gang fra Valby S-station.

Vi skal en tur i biografen, hvor vi selv bestemmer, hvad der skal vises.
Bestyrelsen har valgt filmen ”The Second Marigold-Hotel”. Det er en sjov og humoristisk film, som handler om pensionister, der flytter i ”ollekolle” under varmere himmelstrøg, for at nyde deres otium.
Der serveres kaffe og kage til filmen, som varer ca. 2 timer.
Bagefter går vi til Hotel Fy og Bi i Valby Langgade 62, hvor der venter os en stor frokosttallerken samt eftermiddagskaffe med kage.

Referat:
Der var 66 medlemmer der havde lyst til at komme i biografen 18.01.2016 i Valby Kino.
Vi så "The Second Marigold Hotel". En morsom engelsk film der handlede om ældre mennesker, der nød deres otium i et gammelt faldefærdigt hotel i Indien.
I biografen blev serveret kaffe, the og friskbagt kage.
Derefter gik vi til Fy og Bi i Valby Langgade. Det var lidt glat føre, men alle kom kom velbeholdne frem. Hos Fy og Bi blev serveret en lækker frokosttallerken og eftermiddags kaffe og kage.
Igen en dejlig dag i giroseniorklubben.

Hyggedag på Arnold Nielsens Boulevard 26

Onsdag den 24. februar 2016 kl. 13.00

Vi starter med at spise, inkl. en genstand. Herudover kan øl, vand og vin købes til rimelige priser.
Efter spisning og hyggesnak, spiller vi banko. Der spilles 10 spil i alt.
Efter 5. spil får vi eftermiddagskaffe, hvorefter vi spiller de sidste 5 spil.
Vi slutter ca. kl. 17.00

103 tilmeldte.
Vores beholdning af bankoplader kommer fra to forskellige spil (serier). Derfor har der af og til været to, der har opnået fuld plade.
Men i år var der helt usædvanligt fem ekstra med fuld banko, de fik alle (som vi plejer) fuld pengepræmie.
Bestyrelsen enedes om at gennemgå pladerne, og fremover kun benytte fra samme serie.

Carlsberg

Onsdag den 16. marts kl. 09.45

Vi mødes i Brandstore på ”Visit Carlsberg”, Gamle Carlsberg Vej 15, 1799 København V.
Der er ca. 10 min. gang fra Valby hhv. Enghave Station. Buslinie 8A og 26 kan benyttes.
Omvisning på Carlsberg starter kl. 10.15 og varer ca. en time, herefter bydes på smagsprøver (maks. 2 genstande).
Kl. 12.30 er frokosten klar til os i Hansens Gamle Familiehave på Pile Allé.

70 medlemmer deltog.
Omvisningen på Carlsberg startede kl. 10.15 og varede ca. en time. Vist rundt af 2 guider på 2 hold og samtidig historie og anekdoter fra den svundne tid.
Vi så bl.a. nogle af de gamle ølbiler, bryggerheste, plancer, små elefanter med navne, bronchebuster af J.C. Jacobsen og Carl Jacobsen og gamle ting fra produktionen dengang. Ølproduktionen i dag er mest i Fredericia.
Der var en enorm samling af uåbnede gamle flasker, overtaget i 1993 fra privat. Herefter smagsprøver (maks. 2 genstande).
Kl. 12.30 var frokosten klar til os i Hansens Gamle Familiehave på Pile Allé. Det stod på dansk nationalret, stegt flæsk. Kaffe med wiernerbrød ovenpå. Altid god mad og god betjening her.

Ordinær Generalforsamling

Onsdag den 13. april 2016  kl. 14.00

Ordinær Generalforsamling i selskabslokalerne på Arnold Nielsens Boulevard 26.

HUSK, har du forslag, der skal behandles på generalforsamlingen, skal det være bestyrelsen i hænde senest 30. marts 2016.

Efter generalforsamlingen vil der være lejlighed til selskabeligt samvær, hvor klubben byder på kaffe og brød.

Referat:

Der kom en del gode forslag til forskellige ture fra medlemmerne.

Der var 63 tilmeldte til det efterfølgende kaffebord.

Forårstur, 3 dage til Nordfyn

Tirsdag den 24. til torsdag den 26. maj 2016.

Afgang fra Sjælør Station tirsdag den 24. maj. kl. 09.30. Mødetid senest kl. 09.15.

Vi tager på en 3-dages tur til det smukke Nordfyn. Turen er med fuld forplejning dog uden drikkevarer. Vi bor på Bogense Hotel.

Når vi ankommer til Bogense får vi en let frokost, herefter har vi byvandring med guide. Eftermiddagskaffen fås på hotellet efter indtjekning.
Næste dag tager vi på skovtur med bussen og guider til nogle af Nordfyns seværdigheder:
- Gyldensteen Strand, der er et nyt stort naturgenopretnings projekt
- Glavendrup Lunden, en tusindårig mindelund
- Harridslevgaard Slot, hvor holder vi frokost.

Torsdag går det hjemad.
På hjemvejen skal vi se Ditlevsdal Bisonfarm, vi kommer med traktorbus og guide ud på ”prærien” og ser bisonokserne, frokosten spiser vi på farmens restaurant.
Vi finder senere et passende sted til eftermiddagskaffen.
Forventet hjemkomst på Sjælør ca. kl. 18.00.

I prisen indgår: 2 overnatninger med 2x aftensmad og 2x morgenmad, entré og guider til seværdighederne, bustransport samt 3x frokost og eftermiddagskaffe på både ud- og hjemturen. (Alle drikkevarer på denne tur er for egen regning).

Referat:
Det kneb lidt med tilmeldingerne til turen, så der blev solgt nogle gæstebilletter til venner.
På selve dagen fik vi en sygemelding, så vi endte med kun at være 25 af sted.

Tirsdag d. 24. maj
Bussen var, som så mange gange før, fra Nygaard, denne gang hed chaufføren John, ham har vi åbenbar kørt med før, han kunne i hvert fald huske os! Hmm?
Vi forlod planmæssigt Sjælør kl. 9.30 og efter en kort pause ved Korsør var vi fremme i Bogense lidt over 12. Chaufføren satte os af på gadehjørnet lige ved Erik Menveds Kro. Her fik vi et par lækre sandwich, så vi havde noget at stå imod med til den efterfølgende byvandring.
Kl. 13 blev vi hentet på kroen af vores guide, Palle Petersen. Han er den daglige leder af Nordfyns Museum, der har til huse i den gamle jernbanestation. Det er noget køligt og overskyet, skyerne ser lidt lumske ud.
Vi fik en to-timers spadseretur gennem Bogense, hvor vi fik fortalt om byen både i fortiden, i dens storhedstid og i nutiden. Selvfølgelig kom vi over torvet og beså Bogenses ”Maneken Pis”, der er en tro kopi af den i Bruxelles. Og ligesom i Bruxelles, rørte kvindebevægelsen på sig, så også her måtte man bøje sig for ligestillingen og få et springvand med en nøgen pige. Det hedder ”Barnvask” (lavet af en norsk kunstner) og står foran det forhenværende rådhus.
Vi fik fortalt om mange af husene, vi kom forbi, lige fra det mindste byhus, til den gamle købmandsgård, som stadig er i brug efter formålet, da det i dag er et meget stort møbelhus. Vi passerede kirken, der er under renovering og nød den fine udsigt over Lillebælt fra kirkebakken. En tur langs med Bybækken nåede vi også, mens guiden fortalte om dens forandring fra middelalderens og industriperiodens lorte-/affaldsrende til dagens rene vandløb med småfisk.
Vores bytur slutter ved hotellet. Vi var heldige, det holdt stort set tørt, vi slap med nogle få dryp.
Nu er det tid til indtjekning og hente bagagen i bussen, som holder på P-pladsen lige bag hotellet.
Kl. 15.30 er eftermiddagskaffen klar på hotellet. Herefter er tiden fri, nogle tager sig et hvil, andre kigger lidt nærmere på byens butikker.
Kl. 19 mødes vi i spisesalen til aftensmad og snart går snakken lystigt.

Onsdag d. 25. maj
Vejret er ligesom i går, køligt og gråligt. Vi går ombord i bussen kl. 9.30 her stiger Carl Martin Christensen ombord, en lokal guide og fortæller, han er med på dagens skovtur. Efter 15-20 min kørsel er vi på Langø ved Gyldensteen Strands naturcenter. Her modtages vi af naturvejleder Jens Bækkelund, der bor herude.
Det blæste ret kraftigt her, så vi blev vist ind i skolestuen, her viste han plancher og fortalte om naturgenopretnings projektet, bagefter gik vi en lille tur på diget og så nærmere på den nye fjord og indsø. Der gik en times tid med dette.
Atter ombord i bussen tog Carl Martin over. Han var nu også vejviser for chaufføren, som blev dirigeret rundt ad de mindre veje, så vi kom forbi mest muligt og vi fik en masse at vide om stederne vi passerede samt en del historier om personer med tilknytning til stederne, bl.a. Gyldensteen Slot.
Lidt over 11 var vi fremme ved ”Carl Martins hjemmebane” nemlig Glavendrup Lunden.
Her var en stor overdækket terrasse med borde og bænke, hvor vi slog os ned for kaffepause. Chaufføren havde sørget for at kaffen var klar og kassereren havde været omkring ”Bogense Bageren”, så der var rigtig fynsk brunsviger til samt ”en morgenbitter”, her var to forskellige ukendte mærker, godt vi ikke var flere af sted, så vi kunne nå at smage dem begge.
Da kaffen var drukket, var det tid til en lille spadseretur i lunden, hvor Carl Martin fortalte om den store runesten med nordens længste runeindskrift samt om skibssætningen. Han delte brochurer ud om lunden og havde samtidig forskellige typer stenøkser med, alle fundet i området.
Da vi havde været i ”skoven” i knap 1½ time, var det tid til at køre videre og efter 15-20 min. kørsel nåede vi Haridslevgaard Slot.
Carl Martin mente, vi skulle ind i gården til hovedindgangen, men det var en meget snæver vej og det viste sig, at den lille bro over åen kun kunne bære 5 tons.
Vi blev sat af ved broen og gik de sidste 40-50 m, mens chaufføren fik bakset bussen tilbage og kom ind ad en anden sidevej.
Slotsfruen kom ud i gården og tog imod os. Vi blev vist ind i det gamle slotskøkken, hvor frokosten ventede. Køkkenet var fyldt med kobbertøj også gamle dukkekomfurer med kobbergrej, det var ganske imponerende. Der var tændt op i det gamle ildsted og der var rigtig hyggeligt under de gamle hvælvinger.
Vi fik bænket os rundt om bordene og så kom fadene rundt, vi troede, vi skulle have 3 håndmadder, men det viste sig at være smørrebrød, flotte og lækre stykker, så det var godt, at der var dækket op med kniv og gaffel.
Kl. 14.30 blev vi afhentet i køkkenet af en guide Ulla Lunau, der skulle vise os rundt på slottet. Hun var også en rigtig god fortæller.
Vi kom igennem mange af slottets rum, mens vi fik fortalt om de forskellige beboere gennem tiden og om hvordan de nuværende ejere forsøger at skaffe interiør, der passer til slottet og de forskellige tidsperioder. Det var virkelig fascinerende at se, hvordan de gamle aftrædelses rum ”hemmeligheden” var ændret til nutidens krav til toilet med træk og slip.
Vi var helt oppe i det øverste rum i tårnet og kigge ud. Vi sluttede med et kig i den gamle fangekælder, her lå nogle kranier og knoglerester, de fulgte med ved købet af slottet, om det kan være fra Jens Boldmester, der døde i fangekælderen i 1600-tallet vides ikke.
Vel oppe på gårdspladsen igen hilser vi på nogle af påfuglene, der spankulerer rundt.
Så er det igen tid til at gå ombord i bussen, der er ikke mange kilometer ind til Bogense herfra.
Carl Martin dirigerer chaufføren ind i gennem landsbyen Harritslev og vi kommer forbi en fin 18-hullers golfbane. Golfbanen ligger på Gyldensteens jorder og hed oprindelig Gyldesteen Golf.
Vi holder lidt ved statuen ved indkørslen, den har en særpræget historie.
Det er en bronzeskulptur visende H C Andersen siddende med bare tæer og opsmøgede bukser på en bænk. Skulpturen er 3m høj og lavet af odensekunstneren Jens Galschiøt.
Den var oprindelig lavet til et kulturprojekt, som kuldsejlede, skulpturen stod herefter i Odense i 5 år, i protest over manglende betaling smed kunstneren den i Odense havn, i 2012 blev den hævet, men Odense ville stadig ikke betale for den.
Golfbanen erhverver statuen, som passer fint her, da banen efter en konkurs og omdannelse nu hedder H C Andersen Golf.
Omkring kl. 17 er vi tilbage ved hotellet. Nu er der afslapning indtil kl. 19 hvor vi skal spise.
Efter spisningen blev mange siddende og hyggesnakkede om dagens oplevelser.

Torsdag d. 26. maj
Vi samledes ved bussen kl. 9.30. Vi har delvis sol med hvide skyer.
Igen i dag stiger Carl Martin Christensen på og sender bussen ud på sightseeing ad de små landeveje. Vi fik en smuk køretur i landskabet, igennem idylliske landsbyer, forbi gamle godser, alt imens Carl Martin fortalte om det hele.
Chaufføren fik atter brug for alle sine kørefærdigheder, da vi kører i skoven og omkring Langesø Skovkapel, der ligger godt gemt i skoven men meget idyllisk ud til søen Langesø, vi kørte også forbi Langesø Slot.
Kl. 11 er vi nået til Ditlevsdal Bisonfarm, her tager vi afsked med Carl Martin og hans herlige fortællinger.
Vi skifter den komfortable bus ud med en traktorbus, som kører os ud på ”prærien”, hvor vi kommer helt tæt på nogle af bisonflokkene, undervejs får vi fortalt om opdrættet og dyrenes levevis.
Tilbage på farmen ser vi på indfangnings båsene og får fortalt om, hvordan de virker og hvordan de får bisonerne derind, når de skal mærkes, undersøges af dyrlægen eller skal til slagtning.
Kl. 12 samles vi i farmens restaurant til spisning og den stod selvfølgelig på bisonkød, forretten var Carpaccio af røget yderlår og hovedretten var bison-bankekød med kartoffelmos, det smagte stort set som oksekød, men det er meget fedtfattigt, rigtig lækkert.
Efter spisning var der lidt tid til at se sig mere omkring og gå i slagterbutikken eller souvenirboden og handle.
Lidt over 14 sidder vi atter i bussen og nu går det hjemover, Storebælt og Sprogø tager sig godt ud i solskin.
Vi holder velfortjent kaffepause hos ”Støvlet Katrine” i Sorø.
Ca. kl. 18 er vi tilbage på Sjælør efter et par oplevelsesrige dage.

2016  Forårstur til Nordfyn

Korsbæk på Bakken

Onsdag den 15. juni 2016 kl. 10.00

Vi mødes ved hestevognene foran den røde port ved Klampenborg Station kl. 10.00.

Ca. kl. 10.30 stiger vi op i hestevognene og får en tur i Dyrehaven på ca. 30-40 min. Turen slutter på Bakken. Her får vi en guidet rundvisning i Korsbæk.
Frokosten indtager vi på byens mondæne hotel, Postgården, der har dækket op til os kl. 13.00, en genstand er inkluderet.
Efter frokosten får i lidt tid på egen hånd til at fornøje jer på Bakken.
Kl. 15.30 mødes vi i Ølgod til eftermiddagskaffe mm.
Herefter slutter vores arrangement.

Vil man fornøje sig yderligere, evt. se Cirkusrevyen, skal man selv arrangere det.

Referat:
65 deltog. Vejret var bare skønt trods vejrmelding.
Vi startede kl. 10.30 med hestevognskørsel fra Klampenborg Station/Røde Port igennem Dyrehaven til Bakken (bag ved Cirkusrevyteltet), ca. 35 minutter.
Så en lille spadseretur til Korsbæk By, hvor vi kl. 12.30 blev opdelt i hold og guidet rundt i Korsbæk by og inde i stuerne.
Kl. 13.00 blev der serveret en to retters menu med 1 genstand på "Postgården". Indimellem oplevede vi små sketch fra dengang med forskellige skuespillere. Vi oplevede bl.a. Frederik på altanen (aldrig vist i tv), grisehandleren med Kvik, oberst Hackel, Agnes og Bolt, Tante Møghe og Misse samt Musse Skjold-Hansen.
Nogle var gengangere, idet de skulle kunne klare 4 roller hver. Herefter var der tid til en rundtur på Bakken.
Kaffen med kage og solbærrom blev indtaget på Ølgod, hvor der var underholdning og mulighed for dans.
Herefter slut på dagens arrangement.

Kronborg

Mandag den 29. august 2016 kl. 10.30

Vi mødes ved Kronborgs Billetcenter kl. 10.30
Beregn 20-30 min. at gå fra Helsingør Station. Hertil kører Kystbanen (Regionaltog og Øresundstog).

Der er lokaltransport i Helsingør (busser og lokaltog), men de kan kun benyttes et stop, og det forkorter kun spadsereturen med ca. 5 min.
Hvis man ikke har lyst til spadsereturen til slottet, kan vi foreslå at benytte taxi evt. sammen med andre.

Vi får ca. 1 times guidet rundvisning på slottet. Vi deles i to hold, det ene starter rundvisningen kl. 11.00, og det andet starter kl. 11.15.
Bagefter går vi til "Krone B" og spiser frokost inkl. en øl/vand. I får mulighed for at gå en lille tur, inden vi slutter af med kaffe og kage.
Arrangementet forventes sluttet ca. 16.30.

Referat:
Vi havde en god tur til Kronborg, men vi var ikke så mange (30 tilmeldte).
Vi mødtes 26 personer kl. 10.30, men vi var først samlet 10.45, da vi ikke var det samme sted fra start.
Vi havde en rigtig god guide, som fortalte om Hamlets historie. Til sidst under rundvisningen så vi et lille stykke af Hamlet, en fægtescene, hvor Dronningen fik giften af drikkebægeret, som var tiltænkt hendes søn. Mens vi gik rundt var der skuespillere som optrådte.
Bagefter havde vi tid på egen hånd, til at se lidt mere.
Var nede i kasematterne og se Holger Danske, havde ikke været der siden jeg var en stor pige, og da var han en kæmpe at se på. Men nu var han krympet, han var ikke så stor som jeg husker. Men en årrække på 55 år gør jo også meget.
Men personligt syntes ,det var en interessant tur, trods regnvejr.
På Krone B fik vi frikadeller og kartoffelsalat, bagefter kaffe og æblekage.

Ud i det blå

Fredag den 16. september 2016 kl. 10.00 (afgang).

Bussen afgår fra Ingerslevsgade ved DGI-Byen kl. 10.00 (mødetid senest kl. 09.45)

På Hovedbanegården er nemmest at benytte opgangene fra perronerne til Tietgensgade (broen)
Buslinie 1A har stoppested på Tietgensbroen.

Vi har arrangeret en turbus og en guide, som tager os med på en spændende tur "ud ad landevejen".
Vi håber, at vejrguderne er med os denne dag, for der bliver mulighed for en lille spadseretur i idylliske omgivelser.
Der er sørget for frokosten (2-retters menu) med en øl/vand samt eftermiddagskaffen.
Forventet hjemkomst ved DGI-Byen ca. kl. 16.

Referat:
57 medlemmer tilmeldt. Vi startede i Ingerslevsgade i strålende solskinsvejr, så vi kunne nyde turen lige fra begyndelsen.
Vores første stop var Sydhavnen. Der var flere store boligprojekter på Teglholmen og 137 boliger, der lå helt ud til havneløbet med en flot udsigt til Bella Sky Hotellet og Ørestaden. Helt i baggrunden kunne man skimte Øresundsfortet. Inde imellem nogle af husene, var der hyggelige gårde med legepladser og blomster.
Vi kunne næsten ikke løsrive os, men vi måtte tilbage til bussen, så vi kunne fortsætte til Islands Brygge. Udbygningen af Bryggen var også i fuld gang. Man håbede at være færdige i 2018, og mente man ville være oppe på ca. 20.000 indbyggere. Videre gik det til Ørestaden, som også hele tiden udbygges.
Vores tur ud i det blå var så småt ved at være slut, da vi nåede Dragør, en af de bedst bevarede byer på Amager. Byen ligger ca. 12 km fra København, og det er en meget charmerende by med toppede brosten, små lave huse, snævre gader, små forretninger og en meget aktiv havn.
Vi tog afsked med en fantastisk guide og tog ind på Strandhotellet, hvor middagen ventede.
Inden kaffen gik vi en lille tur rundt i Dragør, hvorefter vi vendte tilbage til København.

Tøjparty med "mannequin opvisning"

Fredag den 21. oktober 2016 kl. 14.00

På Rødovregård, Kirkesvinget 1, 2610 Rødovre.

Buslinie 13 samt 132 har stop ved Rødovre Kirke.

Seniorshoppen kommer med den nye efterårs kollektion. Der vil være både dame- og herretøj. Noget af tøjet vil blive præsenteret ved en lille mannequin opvisning. Efter opvisningen kan man bese hele udvalget og der vil være rig mulighed for at købe sig en ny garderobe.
Undervejs vil der blive serveret kaffe og kage samt en øl eller vand.
Arrangementet forventes afsluttet ca. kl. 17.

Referat:
44 tilmeldte, men på dagen var der kun mødt 39 pers. frem.
Opvisningen blev fremført af Hanne E, Winnie, Vivi samt Birgit. Vi har fået meget ros af Betinna og hendes hjælper, bl.andet at publikum tog det meget pænt, når der ikke lige var de str. de skulle bruge, men at de så bare kunne bestille det, de gerne ville have.
Jeg har talt med den øverste for senior shoppen, og de var meget meget begejstret for salget, hun tilbød at betale lejen af lokalerne.

Julefrokost med julehygge

Fredag den 25. november 2016 kl. 13.00

Julearrangementet foregår i Tårnby Bowlinghals restaurant, Astridsvej 70, tæt på Tårnby Torv.

Bus linie 350 S, 30 og 36 samt Øresundstoget har stop/station ved Tårnby/Tårnby Torv.

Med i prisen er 2 øl eller vand og 2 snapse.

Referat:
Der var tilmeldt 145 personer til årets julefrokost, men der kom en del afbud.
Vi startede med at spise. Snaps, øl, sild og ål blev serveret ved bordene, så var den værste sult stillet.
Derefter var den store buffet klar, hvor vi blev delt i hold og det gik rigtig godt, ledsaget af den gode musik fra vores faste musiker Peter Vigh.
Ris à l'amanden kom rundt på bordene og der var mandelgaver til de heldige. Så blev der serveret kaffe og chokolade.
Der var nogle, der var ude at danse og andre sang med.
Vi sluttede traditionen tro med at synge "Skuld gammel venskab rejn forgo".
Det gik så godt, at vi bestemte, at vi vil holde vores julefrokost næste år samme sted.